Financiële beheersbaarheid
De uitgaven binnen het sociaal domein staan de afgelopen jaren onder druk. Ook binnen programma 3 was dit het geval. Meerjarig lijkt deze tendens nog niet ten einde te zijn gekomen. Diverse oorzaken spelen een rol:
- De Wmo is een openeinderegeling, waarbij de gemeente ondersteuningsplicht heeft, ongeacht de financiële ruimte;
- De vergrijzing werkt merkbaar door in de uitgaven;
- Het abonnementstarief in de Wmo leidt tot een toename in het aantal cliënten;
- Krapte op de woningmarkt waardoor mensen langer thuis blijven wonen en dat leidt tot meer (dure) woningaanpassingen;
- Indexering van tarieven, mede vanwege de hoge inflatie en aanpassingen als gevolg van wijzigingen in cao's. Zo zijn de tarieven voor hulpmiddelen met ingang van 1 juni 2022 als gevolg van de hoge consumentenprijsindex met ruim 9% geïndexeerd. De verwachting is dat dit ook in 2023 serieuze financiële consequenties zal hebben.
De gemeente is - mede - verantwoordelijk voor de ondersteuning van vluchtelingen uit Oekraïne met een beperking. Het valt op dit moment niet in te schatten in hoeverre vanuit deze inwoners een beroep op maatschappelijke ondersteuning gedaan zal worden. Dit kan een financieel effect hebben.
In 2023 zullen we opnieuw aan de slag gaan met het meer sturen op doelen en resultaten in de hoop dat - naast andere acties - ook dit bijdraagt aan de financiële beheersbaarheid van het geheel. We streven daarbij naar hooguit een trendmatige stijging van de kosten.
Ambulante begeleiding
Vanaf 2015 is in de regio Nijmegen de situatie gegroeid dat gemeente Nijmegen vanuit de centrumgemeentemiddelen voor de maatschappelijke opvang een stuk ambulante begeleiding financiert, terwijl deze ambulante begeleiding feitelijk onder de verantwoordelijkheid van de individuele gemeenten valt. We hebben daarom in 2023 de verantwoordelijkheid om voor een aantal cliënten met een intensieve ondersteuningsvraag de ambulante begeleiding te organiseren en financieren. Dit heeft een op dit moment nog onbekend financieel effect.