1. Hervormingsagenda en ondersteuningsaanbod voor jeugd:
Via regionale afstemming en de inzet van verschillende interventies en een meer regionale programmatisch inzet willen we een beheersbaar jeugdhulpstelsel en verbetering van de hulpverlening. Hierbij ligt de focus op het verbeteren van de hulp aan kinderen en gezinnen in kwetsbare situaties. We werken toe naar een ketenaanpak van lokale voorzieningen die goed aansluit op de (boven)regionale voorzieningen. We gaan dure jeugdhulp (in verblijf) afbouwen, vanuit de gedachte dat zorg dichtbij huis het beste is. Hiervoor vergroten we de mogelijkheden van toegankelijke jeugdhulp en voor de juiste zorg op het juiste moment. Jeugdhulp is bereikbaar en beschikbaar voor wie dat nodig heeft. Zorg en ondersteuning moet ook zo dichtbij mogelijk zijn. Als kinderen terecht kunnen in de thuissituatie, dan heeft dit de voorkeur.
2. Stabiele basis jeugd(hulp)voorzieningen in relatie met andere jeugddomeinen:
We geloven in het neerzetten van een stabiele basis van jeugdhulpvoorzieningen met meer jeugd(hulp)versterking binnen de verschillende domeinen zoals gezondheid, onderwijs, vrije tijd en toeleiding naar werk en inkomen. Het gevolg is een stabiele basis, waarbij we kunnen verklaren waarom soms dure jeugdhulp nodig is. Hierbij willen we de wachtlijsten beperken.
Regionaal organiseren we passende hulp voor elk kind, ongeacht de complexiteit van de zorgvraag en wachtlijsten bij aanbieders. Dit vraagt een verdere versterking van de samenwerking rondom hulp, onderwijs, bestaanszekerheid, veiligheid en opvang. Zo zorgen we bijvoorbeeld dat we een netwerk hebben rondom kinderen 0-6 jaar, de aansluiting hebben op de ondersteuningsteams en interne begeleiders in het onderwijs en het jongerenwerk goed aansluit op het Sociaal Team.
De GGD speelt een belangrijke rol bij onderkenning van fysieke en psychische gezondheid bij kinderen en jongeren. De gemeente is verantwoordelijk voor het huisvesten van het consultatiebureau (jeugdgezondheidszorg). Het pand waar het consultatiebureau nu in gevestigd is voldoet niet meer aan de eisen. Hiervoor willen we een goede huisvesting van het consultatiebureau. Het proces van de verbouwing is in gang gezet in 2022, in 2023 gaan we hiermee verder om de verbouwing te kunnen realiseren.
Vanaf 1 juli 2022 trad het wetsvoorstel ‘Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg’ in werking. Om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken, is het van belang tijdig hulp en ondersteuning tijdens de zwangerschap te bieden. Door de invoering van de nieuwe wet krijgen gemeenten de taak een prenataal huisbezoek aan te bieden aan zwangere vrouwen en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie in hun gemeente.
In de komende jaren blijven we ons richten op een Lokaal Preventie Akkoord waarbij we subregionaal optrekken met de gemeenten Druten en Wijchen. We gaan voor een rookvrije generatie , gezond eten en bewegen en tegengaan van overgewicht. Daarnaast blijven we inzetten op preventief alcoholbeleid. In 2023 komt er een nieuw beleidsplan voor alcoholbeleid, dat o.a. wordt gebaseerd op de "jeugdkaart en nalevingsonderzoek" uitgevoerd in 2022.
Voor het project Kansrijke Start blijft de werkgroep Kansrijke Start ook in 2023 actief en focust zich op de eerste 1.000 dagen. Hiervoor willen we ouders in hun kracht zetten waardoor ze beter voor hun kinderen kunnen zorgen. De pilot Baby- & Oudergroepen loopt door in 2023. Daarnaast wordt er gekeken naar nieuwe projecten zoals een Oudercafé.
De mogelijkheid bestaat dat vanuit de Rijksoverheid voor 2023 gewijzigde kaderstelling en financiering volgt voor onderwerpen die onder Kansrijke start vallen. Het gaat dan met name voor gezondheidsbevordering , sport en beweging en cultuurparticipatie en het versterken voor de sociale basis in een specifieke uitkering.
3. Nieuwe (Gelderse) beschermingsketen via toekomsttuinen:
We zetten een verbeterde nieuwe (Gelderse) beschermingsketen neer in de vorm van toekomst-tuinen met een betere samenwerking tussen gemeentelijke sociale teams, veiligheidspartners en zorgaanbieders via een gezinsgerichte aanpak, om jongeren zoveel mogelijk in een thuissituatie te laten opgroeien;
We beproeven daarmee het landelijke toekomstscenario kind- en jeugdbescherming in de praktijk. Er is gekozen om het vernieuwingstraject te starten op twee plekken in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid: één in jeugdregio Rivierenland (Zaltbommel) en één in jeugdregio Rijk van Nijmegen (Nijmegen). Wij volgen deze ontwikkeling op de voet en zien deze toekomsttuin als de start van een brede regionale veranderopgave.
4. Afstemming jeugdhulp-onderwijszorg:
Het is duidelijk dat we voor de jeugdhulp veel winst kunnen behalen door te investeren in het onderwijs, aangezien het vaak om dezelfde kinderen en jongeren gaat die ondersteuning nodig hebben.
We willen een goede aansluiting realiseren tussen jeugdhulp en zorg binnen het onderwijs in Beuningen en de regio. We ondersteunen passend onderwijs door de jeugdzorg goed te laten aansluiten. Onze doelen zijn:
1. Gezamenlijke organisatie en financiering van jeugd- en onderwijshulp zowel bij het Voortgezet Onderwijs (VO) als Speciaal Onderwijs (VSO). Per school wordt gekeken naar de populatie en welke vorm van capaciteitsfinanciering hier bij hoort. Dit naar het regionale voorbeeld van de capaciteitsfinanciering op de Maartenschool.
2. Vaste gezichten en solide samenwerking: we werken toe naar een situatie waarbij hulp-en begeleiding per schoollocatie zodanig is, dat hulp en deskundigheid binnen en buiten de school elkaar kent en elkaar gemakkelijk weet te vinden om de jongere en ouders in het juiste traject te plaatsen.
3. Versterken Schoolmaatschappelijk werk: Zowel binnen het voortgezet onderwijs als het primair onderwijs wordt er veel verwacht van de inzet van het schoolmaatschappelijk werk dat nu wordt ingezet via de NPO (Nationaal Programma Onderwijs).
4. Projecten in het kader van Preventie: Vanuit het Voortgezet Onderwijs wordt via het Samenwerkingsverband meerdere deskundigheidsbijeenkomsten opgezet om van elkaar te leren dan wel om te zien welke preventieve interventies bewezen effect hebben en kunnen worden toegepast voor verschillende soorten problematiek onder jongeren. Zo wordt in onze regio ook de STORM-aanpak ingezet binnen het VO (strong teens and resilient minds) om suïcidepreventie in de wijk en op te school verstevigen via de netwerksamenwerking onderwijs, GGD en GGZ.
Voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO)primair onderwijs ontvangt de Gemeente Beuningen een bedrag van € 243.000,-- voor het primair onderwijs in de schooljaren 2021/2022 - 2024/2025. De bestedingen worden vanuit de gemeente ingezet binnen het onderwijs. Daarnaast ontvangen de scholen zelf NPO bijdragen om in te zetten binnen het onderwijs, bijvoorbeeld om de klassen te verkleinen. Door alle scholen is een plan gemaakt om achterstanden aan te pakken, die veroorzaakt zijn door COVID-19. In samenwerking met de kindcentra, GGD en Sociaal Team werken we een lokaal plan uit om activiteiten aan te bieden om de vaardigheden van kinderen op verstandelijk, handelend, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. Hiervoor zetten we ook in 2023 en verder de ingezette activiteiten uit op de volgende thema’s:
1. Ouderbetrokkenheid/ ondersteuning ouders in relatie tot jeugdhulp- en opvoeding in de vorm van schoolmaatschappelijk werkers die met name actief en zichtbaar zijn binnen de kindcentra.
2. Stimuleren van sport, spel en beweging via buitenschoolse activiteiten gelinkt aan de sportactiviteiten, buurtsportcoaches en een praktische inschrijving via de kindcentrumlocaties.
3. Inzet gericht op het jonge kind, met name taalbevordering, dat via taalprogramma's voor jonge kinderen wordt uitgerold via de kinderopvang binnen het onderwijs en de kindcentra. We stimuleren het lezen en zetten in op het verminderen van laaggeletterdheid.
Bovengenoemde sluit ook geheel aan bij het uitgangspunt dat iedere kern de functies heeft die behoren bij een (Integraal) KindCentrum. Samen met scholen en kinderopvangorganisaties
vullen we onze gemeentelijke rol actief in vanuit inhoudelijke en ruimtelijke vragen.
5. Herformuleren en verbeteren van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid:
We herformuleren en verbeteren het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en daarmee ook de vroegsignalering om verdere problemen te voorkomen en de instroom naar specialistische voorzieningen voor met name jonge kinderen niet te laten groeien.
De gemeente ontvangt jaarlijks een specifieke uitkering voor het onderwijsachterstandenbeleid. Deze uitkering kent een tijdsvak van vier jaar (looptijd). In 2023 start een nieuw tijdsvak –en dus beleidsperiode- voor het onderwijsachterstandenbeleid. Het gemeentelijk onderwijsachterstanden-beleid heeft tot doel onderwijsachterstanden van kinderen, zoals taalachterstanden, vroegtijdig te signaleren en te bestrijden. We doen dit o.a. door het aanbieden van voorschoolse educatie binnen de peuteropvang, VoorleesExpress en NT2-onderwijs. Dit sluit ook geheel aan bij het uitgangspunt dat iedere kern de functies heeft die behoren bij een (Integraal) KindCentrum. Als het gaat om ruimte en ruimtelijke vragen aangaande vullen we onze gemeentelijke rol actief in samen met scholen en kinderopvangorganisaties.
6 . Vanuit de gemeente meer regie op de complexe ondersteuning jeugd en ouders:
We voeren als gemeente meer regie op de complexe ondersteuning zoals die aan Beuningse kinderen, jongeren en ouders geboden wordt. De gemeentelijke regie op verwijzingen wordt zoveel mogelijk vergroot met het doel het aantal verwijzingen naar relatief dure zorg zoveel mogelijk te beperken.
Uitgangspunt daarbij blijft de eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. We zoeken samen naar de voorziening die het beste past bij de situatie van de hulpvrager. Het Sociaal Team heeft de opdracht om via verschillende maatregelen meer grip te krijgen op het Sociaal Domein en de jeugdvoorzieningen. We stellen preventie voorop en investeren daarin onder meer om de kosten van het Sociaal Domein ook in de toekomst te kunnen bestendigen.
De afgelopen jaren hebben we het aantal meldingen bij het Sociaal Team en de intensiteit ervan zien toenemen. Dat zorgt ervoor dat de dienstverlening aan onze inwoners in het geding komt en de werkzaamheden bij het Sociaal Team toenemen. We realiseren ons dat de gewenste transitie nog veel tijd en energie vraagt. Ook hier geldt dat kleine aantallen grote bedragen met zich kunnen meebrengen. Op onderdelen zien we jaarlijks sterke fluctuaties.
Het Sociaal Team gaat werken vanaf 1 januari 2023 vanuit een nieuwe opzet. Het Sociaal Team gaat bestaan uit een regie- en basisteam. In het regieteam wordt casuïstiek belegd waarbij er al langer sprake is van ernstige / multi- problemen of wanneer er sprake is van bijvoorbeeld overlast in de wijk. Er vindt regie- en casemanagement plaats op doel en resultaat binnen de complexe casuïstiek.
Daarnaast blijft er een basisteam bestaan dat functioneert als vrij toegankelijke, laagdrempelige eerstelijnsvoorziening voor onze inwoners, en werken we met een praktijkondersteuner Jeugd Ggz (geestelijke gezondheidszorg) in samenwerking met de huisartsen. Dit is een basisteam dat een goede aansluiting heeft op vindplaatsen, zoals Jeugdgezondheidszorg, kinderopvang, psychologen, onderwijs, huisartsen. Tenslotte willen we kortdurende hulpverlening loskoppelen van het sociaal team om het onderscheid tussen de zorgrol van Sterker/MEE en de regierol van de gemeente duidelijker neer te zetten. Deze medewerkers gaan niet meer indiceren.
We blijven doen wat nodig is, maar het voornemen voor 2023 is, dat de uitgaven voor het programma jeugd hooguit trendmatig toenemen. Hierbij wordt de uitvoeringscapaciteit voor het sociaal team georganiseerd (inclusief informatie opvoeden, praktijkondersteuning huisarts en schoolmaatschappelijk werk).