Paragrafen

Financiering

Het risicoprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: de renterisico’s op de vlottende en vaste schuld, kredietrisico op de uitgezette middelen, koersrisico, liquiditeitsrisico, debiteurenrisico en valutarisico. In de huidige situatie is alleen sprake van de twee eerstgenoemde risico’s.

Renterisico's

Renterisico’s kunnen worden onderscheiden in:

  • renterisico van de vlottende schuld (de kasgeldlimiet) en
  • renterisico van de vaste schuld (de renterisiconorm).

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is het maximumbedrag waarvoor we kortlopende financieringsmiddelen (looptijd < 1 jaar) kunnen aantrekken. De kasgeldlimiet stelt daarmee een grens aan het te lopen renterisico op de korte schuld. Als we de kasgeldlimiet overschrijden moeten we overgaan tot omzetting naar langlopende schulden (looptijd > 1 jaar). We stellen de kasgeldlimiet jaarlijks vast. De kasgeldlimiet heeft een omvang van 8,5% van het begrotingstotaal aan lasten. In onderstaande tabel staan de gegevens vanaf 2023. Voor 2023 betekent dit dat we tot een bedrag van € 6,3 mln met kort geld mogen financieren.

Toetsing kasgeldlimiet 2023

Kasgeldlimiet

2023

2024

2025

2026

Omvang begroting

74.452

77.027

78.060

74.537

Toegestane kasgeldlimiet

In % van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

In bedrag

6.328

6.547

6.635

6.336

Renterisiconorm
Net als bij de korte schuld is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten als gevolg van renteschommelingen bij lange financieringen een belangrijk uitgangspunt. Om de effecten van deze schommelingen te beheersen is in de wet Fido de renterisiconorm opgenomen. Deze norm
heeft tot doel renterisico’s op de vaste schuld te beheersen door het aanbrengen van een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille. Door de langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm beheersen we het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze. In de volgende tabel staan de renterisico’s met betrekking tot de vaste schuld.

Toetsing renterisiconorm 2023
Uit onderstaand overzicht blijkt dat onze gemeente in de komende jaren ruim binnen de gestelde normen blijft.

Renterisiconorm

2023

2024

2025

2026

Berekening renterisico

Renteherzieningen

0

0

0

0

Verplichte aflossingen

5.292

5.201

5.201

5.047

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Renterisiconorm

Begrotingstotaal

74.452

77.027

78.060

74.537

Vastgestelde % gemeenten

20%

20%

20%

20%

Renterisiconorm

14.890

15.405

15.612

14.907

Toetsing renterisiconorm

Renterisiconorm

14.890

15.405

15.612

14.907

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Ruimte + / overschrijding -

14.890

15.405

15.612

14.907

Kredietrisico

Kredietrisico’s ontstaan enerzijds door het verstrekken van leningen en anderzijds door het verstrekken van gemeentegaranties. Het Treasurystatuut bepaalt dat uitzettingen en garanties alleen tot stand komen als zij een publieke taak dienen. Bij het beoordelen van verzoeken om leningen of garanties gaan we in elk geval na of voor de sector waarin de organisatie werkzaam is een zogenaamd waarborgfonds bestaat.

Bij onze gemeente kan zich een kredietrisico voordoen bij de geldleningen aan NUON,
Vitens N.V. en een aantal verenigingen. De aan ambtenaren verstrekte geldleningen zijn voorzien van een hypothecaire zekerheid.

Renteschema

Renteschema (x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Externe rentelasten lange financiering

a1

-1.777

-1.580

-1.387

-1.197

Externe rentelasten korte financiering

a2

-10

-10

-10

-10

A

-1.787

-1.590

-1.397

-1.207

Externe rentebaten over de korte en lange financiering

b

42

36

31

26

Saldo externe rentelasten en rentebaten

B

-1.745

-1.554

-1.366

-1.181

Doorberekende rente aan de grondexploitatie

c1

398

380

310

222

Doorberekende rente van projectfinanciering aan taakvelden

c2

416

423

433

450

De rentebaat van doorverstrekte leningen

c3

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

C

814

803

743

672

Rente over eigen vermogen

d1

0

0

0

0

Rente over voorzieningen

d2

0

0

0

0

Aan taakvelden toe te rekenen interne rente

D

0

0

0

0

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente via renteomslag

E=A+B+C

-931

-751

-623

-509

Werkelijk aan taakvelden toegerekende rente via renteomslag

F

968

1.142

1.110

1.071

Renteresultaat op het taakveld Treasury

G=E+F

37

391

487

562

Uit bovenstaand schema valt het volgende op te maken:            

1. De totale rentelasten over de huidige leningen bedragen € 1.777.000            
2. Om in 2023 alle uitgaven te kunnen betalen verwachten we geen lang geld te hoeven lenen. De rentelasten rekening-courant wordt begroot op € 10.000.               
3. De totale rentebaten worden begroot op € 42.000 zodat de netto rentelast € 1.745.000 bedraagt.               
4. Een bedrag van € 398.000 wordt toegerekend aan de grondexploitaties (2,5% over boekwaarde ), inclusief de Zandwinning Beuningse Plas.               
5. Een bedrag van € 416.000 wordt als rente projectfinanciering doorbelast naar de taakvelden riolering en afval (annuïtair)               
6. De resterende netto rentelast bedraagt € 931.000. De boekwaarde van de activa bedraagt 1/1 € 38.705.000               
7. De omslagrente is  2,41 %, in de begroting is gerekend met een begroot omslagpercentage van 2,5%.               
8. Het renteresultaat bedraagt € 37.000 (het verschil tussen de 2,5% en 2,41%). Dit bedrag komt ten gunste van het begrotingssaldo.               

Beleggingen

Dit zijn beleggingen als gevolg van deelnemingen in de vorm van aandelen. Voor 2023 gaat het  om deelnemingen in onderstaande partijen.

Beleggingen

Aantal aandelen

Boekwaarde 1-1-2023 (x € 1.000)

Bouwkas Noord Ned. Gemeenten

--

0,1

Voormalig B.A. Beuningen

--

0,2

Borgstellingsfonds Maas & Waal

--

0,3

Leisurelands B.V.

5.148

5,1

Vitens N.V.

24.035

24,0

BNG B.V.

14.040

30,9

Dar

3.416

271,7

Totaal

46.639

332,4

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2022 12:18:07 met de export van 10/14/2022 11:55:40