Paragrafen

Financiering

Financieringspositie

De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan. We bepalen de behoefte door de som van de boekwaarde van activa te verminderen met de aangewende financieringsmiddelen in het eigen vermogen (reserves) en vreemd vermogen (opgenomen leningen en voorzieningen).
De primaire begroting van 2023 geeft als resultaat een financieringsoverschot per 1 januari van ± € 13,9 mln. Op basis van de meerjarenbegroting wordt eind 2026 een financieringsoverschot van ± € 6,2 mln verwacht.
Wij verwijzen hier verder naar hoofdstuk 4.3.2 Geprognosticeerde balans.

Financieringspositie (x € 1.000)

Boekwaarde 1-1-2023

Boekwaarde 1-1-2024

Boekwaarde 1-1-2025

Boekwaarde 1-1-2026

Boekwaarde 1-1-2027

Vaste activa

53.504

61.582

60.593

59.437

59.281

Voorraden Grondexploitatie

13.463

15.474

13.437

9.691

6.861

Totaal vaste activa

A

66.967

77.056

74.030

69.128

66.142

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

26.264

27.000

28.166

31.788

37.157

Langlopende leningen

54.627

49.335

44.134

38.933

33.887

Reserve grondexploitatie

0

0

0

0

0

Totaal financieringsmiddelen

B

80.891

76.335

72.300

70.722

71.044

Financieringsoverschot

B - A

13.924

1.593

4.902

Financieringstekort

B - A

-721

-1.730

Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is onder meer afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen gedurende het jaar. In de loop van het jaar wordt de werkelijke financieringsbehoefte duidelijk.  

Financiering (opgenomen geld O/G)

In het volgende overzicht zijn de aangegane leningen opgenomen. De stand is per 1 januari 2023 en x € 1.000  weergegeven.

Naam geldgever

Oorspr.

Aflossings-

Stortings-

Afloop-

Coupon-

Schuldrestant

Weging in

hoofdsom

wijze

datum

datum

rente

1-1-2023

portefeuille

BNG

2.269

Lineair

1-5-1997

1-5-2022

6,3200%

0

0,00%

BNG

2.269

Lineair

3-7-1998

3-7-2023

6,8200%

91

0,17%

BNG

3.857

Lineair

1-8-2000

1-8-2025

6,0250%

463

0,85%

NWB

13.500

Lineair

2-5-2002

2-5-2027

5,5300%

2.700

4,94%

BNG

15.000

Lineair

1-7-2003

1-7-2028

4,2890%

3.600

6,59%

NWB

7.000

Lineair

16-12-2005

16-12-2030

3,6950%

2.240

4,10%

NWB

13.000

Lineair

2-10-2006

2-10-2031

3,7850%

4.680

8,57%

BNG

16.000

Lineair

2-8-2010

2-8-2035

3,9500%

8.320

15,23%

BNG

20.000

Lineair

9-6-2011

9-6-2036

4,5600%

11.200

20,50%

BNG

10.000

Lineair

19-6-2012

19-6-2027

2,6250%

3.333

6,10%

BNG

20.000

Lineair

3-8-2020

3-8-2040

1,9240%

18.000

32,95%

Totaal

122.895

54.627

100,00%

Uitzettingen (U/G)

De gemeente heeft uitsluitend uit hoofde van de publieke taak een beperkt aantal leningen verstrekt. In 2023 gaat het om de in onderstaande tabel opgenomen leningen.

Risicogroep

Schuld per 1-1

2023

2024

2025

2026

2027

Leningen diverse verenigingen en stichtingen

43

24

6

2

0

Blijversleningen

125

125

125

125

125

Duurzaamheidsleningen

345

345

345

345

345

Stimuleringsleningen+

550

550

550

550

550

Startersleningen

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

Toekomstbestendig wonen

250

250

250

250

250

Hypothecaire geldleningen ambtenaren

1.014

1.014

1.014

1.014

1.014

Totaal

3.827

3.808

3.790

3.786

3.784

Relatiebeheer/ Kasbeheer

De doelstelling van het kasbeheer is het zoveel mogelijk beperken van de dagelijkse kasoverschotten c.q. kastekorten. Dit gebeurt met inachtneming van het minimaliseren van de rentekosten en het maximaliseren van de rentebaten van de saldi op de diverse gemeentelijke rekeningen.

Het betalingsverkeer vindt in 2023 zo veel mogelijk plaats via de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dit gebeurt op basis van de financieringsovereenkomst voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer. Op basis hiervan kunnen we beschikken over een direct opneembaar krediet tot een bedrag van € 7 mln via de rekening courant. Het percentage dat voor roodstand wordt berekend bedraagt het Euribor tarief + een opslag van 0,25%. De rekeningen bij de B.N.G. (hoofdrekening, belastingrekening, A.B.W. rekening en bevolkingsrekening) worden voor de bepaling van het totaal saldo automatisch vereffend. Daarnaast hebben we te maken met het verplichte bankieren bij de schatkist (schatkistbeleggen). Dit verplicht gemeenten om hun overtollige financiën onder te brengen bij het Rijk.

Naast het betalingsverkeer via de BNG vindt er nog beperkt betalingsverkeer plaats via de lokale Rabobank en de ING-bank.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2022 12:18:07 met de export van 10/14/2022 11:55:40