7. Bestuur en algemene ondersteuning

Doelen en financiën

We hebben ons steeds verder ontwikkeld tot een netwerkorganisatie en vervullen meer en meer een faciliterende rol in de Beuningse gemeenschap. Omgevingsbewustzijn en de ontwikkeling van de eigen kracht begint vorm te krijgen in een veranderende cultuur en structuur.

Daarnaast verandert onze maatschappij steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en Privacy spelen blijvend een belangrijke rol. Onze inwoners en ondernemers verwachten dat we hen snel en digitaal verder kunnen helpen. Tegelijkertijd faciliteren we de mensen die niet meekunnen met deze digitalisering. In de bibliotheek en bij stichting Perspectief kan hier al ondersteuning worden gekregen. Daarnaast gaan we alerter inwoners wijzen op de ondersteuning die ook vanuit onze eigen organisatie mogelijk is. Dit is ook één van de uitgangspunten bij het herinrichten van het gemeentehuis, zodat het past binnen het concept Huis van de gemeente.
De digitale transformatie zorgt ervoor dat we anders kijken naar de manier waarop onze processen en de informatievoorziening binnen onze gemeente georganiseerd zijn. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen. Dit heeft geleid tot het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024.

Op landelijk niveau zijn de ontwikkelingen rond dienstverlening en informatievoorziening gebundeld in het actieprogramma NL DIGIbeter met vijf actielijnen:
1.         We zorgen dat iedereen kan meedoen in de digitale wereld
2.         We werken aan vernieuwing
3.         We geven je regie over jouw eigen gegevens
4.         We zorgen voor veilig en verstandig datagebruik
5.         We ontwikkelen een veilige digitale identiteit
Diverse wetten, zoals de Wet Digitale Overheid, de Wet Open Overheid, de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer, maar ook de Single Digital Gateway en het Digitaal Stelsel Omgevingswet ondersteunen het realiseren van de beoogde doelstellingen. Wetten, die deels van kracht zijn en deels de komende jaren van kracht worden.

In het DOP kijken we niet alleen naar informatievoorziening en dienstverlening maar ook naar informatiebeveiliging en privacy. Een onderwerp dat om extra aandacht vraagt, zeker ook gezien de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek Informatiebeveiliging en Privacybescherming. Ook informatiebeheer maakt onderdeel uit van het DOP. Een onderwerp dat met de komst van digitalisering alleen maar belangrijk gaat waar het met name gaat om de vindbaarheid van digitale archieven. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt er uitvoerig op deze onderdelen ingegaan.

Wet Open overheid
In 2023 wordt er verder gewerkt aan de implementatie van de Wet Open Overheid. Daarmee zorgen we ervoor dat de overheidsinformatie beter vindbaar en uitwisselbaar is.
In 2023 maken we een start om het bestuurlijke besluitvormingsproces eenvoudiger  en duidelijker in te richten.

Herinrichting raadzaal
Omdat de inrichting van de raadzaal en de aanwezige audiovisuele voorzieningen niet meer up-tot-date zijn, willen we hier een upgrade aan geven. De nieuw ingerichte raadzaal en de aangrenzende ruimten moeten ook toekomstbestendig en multifunctioneel inzetbare ruimte gaan worden. Het zal moeten beschikken over goede audiovisuele voorzieningen en moet geschikt zijn voor hybride vergaderen.

Beunings Bestuursmodel en Raadsprogramma
Om inwoners meer te betrekken bij het Beuningse bestuur wordt in 2023 het Beuningse bestuursmodel verder ontwikkeld.

De toekomst van het gemeentehuis
De noodzaak om een (ver)nieuw(d) gemeentehuis te ontwikkelen is, vanuit goed werkgeverschap, groot. Het huidige gemeentehuis is erg gedateerd en is arbo technisch sterk achterhaald.
Daarom wordt er in 2024 een onderzoek gedaan om naar de toekomst van het gemeentehuis te kijken. Een gemeentehuis dat ook past bij de ontwikkelingen in de samenleving, de dienstverlening die onze inwoners van de gemeente mogen verwachten en het hybride werken (concept Huis van de gemeente).
Streven is te komen tot een modern kantoor dat tevens voldoet aan de hedendaagse (arbo-technisch) wensen en eisen.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2022 12:18:07 met de export van 10/14/2022 11:55:40