Paragrafen

Verbonden partijen

Openbaar belang

De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.

In de afgelopen jaren is gewerkt aan verschillende activiteiten uit de Ontwikkelagenda, die vooral waren gericht op financiën en bedrijfsvoering. Ook de regionale uniformering van werkafspraken, de dienstverleningsovereenkomst, de mandaatregeling en de gezamenlijke voorbereiding op nieuwe wetgeving zijn voorbeelden om processen efficiënter in te richten. De Ontwikkelagenda is grotendeels afgerond en krijgt een doorstart. Belangrijke punten voor de komende jaren zijn het vaststellen van regionaal VTH-beleid, het opzetten van een meerjarig uitvoeringsprogramma, en het afronden van de herijking van de financieringsopzet (van output naar outcome).
De vereenvoudiging van de bedrijfsvoering waaraan in de afgelopen 3 jaar is gewerkt, wordt per 2023 geïmplementeerd. De producten- en dienstencatalogus is sterk vereenvoudigd, en er wordt overgegaan op uniforme uurtarieven.

In de zienswijze op de begroting en jaarrekening van de ODRN is aandacht gevraag voor het sturen op kwaliteit en een optimale dienstverlening. Het bestuur van de ODRN heeft toegezegd er op toe te zien dat hierin stappen worden gezet. Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening maakt onderdeel uit van de reguliere werkzaamheden, we blijven hier op sturen. Ook in regioverband is veel aandacht voor optimalisatie van processen en productie. Enerzijds door het opstellen van een regionaal VTH-beleid waarin aandacht is voor de kwaliteit en kwantiteit in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Onderdeel hiervan is een jaarlijkse verantwoording over de prestaties via een jaarverslag. Verder werkt de ODRN aan een dashboard voor de opdrachtgevers. Dit dashboard bestaat uit 2 onderdelen: Kosten (overzichten van de realisatie ten opzichte van het werkplan) en KPI’s. Tot slot vragen we de ODRN om een plan op te stellen voor het werven/opleiden van gekwalificeerd personeel. Dit gebeurt mede op het niveau van het Gelders stelsel en via Omgevingsdienst NL.

De geplande werkzaamheden van de ODRN worden jaarlijks vastgelegd in een Werkplan. Dit werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is voor 2023 een begroting gemaakt van de kosten.

De financiële effecten van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) zijn in de begroting 2023 meegenomen. Dit geldt ook voor nieuwe taken op het gebied van bodem en geluid die de Omgevingswet met zich meebrengt. Deels zijn we verplicht om bepaalde basistaken bij de Omgevingsdienst te beleggen. Ook vragen deze taken om expertise en formatie die we niet in huis hebben. Dit betekent een uitbreiding op de reguliere taken in het werkplan, en dus een kostenstijging ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor de ODRN. Daarnaast wordt in deze begroting ook de versterking van het account houderschap ODRN voor gemeente Beuningen meegenomen.
De financiële effecten van de Omgevingswet en de (Wkb) blijven inschattingen. Afwijkingen in de werkelijke uitgaven kunnen groter zijn dan gebruikelijk. Ook moeten we er rekening mee houden dat de legesopbrengsten vanaf 2023 zullen dalen omdat er onder de Omgevingswet minder vergunningplichtige activiteiten zijn. Anderzijds is het wel mogelijk om naast bouwleges ook milieuleges te heffen. De Legesverordening wordt hierop aangepast.

ODRN

2023

2022

Balanstotaal

4.040

4.092

Eigen vermogen

1.057

1.057

Vreemd vermogen

2.983

3.035

Totaal exploitatie

24.186

23.993

Beuningen deelname %

6,68%

6,25%

Gemeentelijke bijdrage

1.615

1.499

Inventarisatie risico's

1.223

1.223

Weerstandsvermogen

60%

60%

Risico tekort Beuningen

0

0

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2022 12:18:07 met de export van 10/14/2022 11:55:40